The Last Words byli jednou z těch mnoha kapel punkového boomu roku 1977, které s nadšením a potenciálem hupsly do proudu lávy právě eruptujícího nového rocknrollu, aby po pár letech upadli do polozapomění.
Svůj první sedmipalec The Last Words vydali ještě v domovské Austrálii, aby nedlouho poté vyrazili zkusit hledat štěstí v dobové punkové Mekce zvané Londýn, jenž, jak referovala dobová media, byl „hlavním městem punku“. U Rough Trade tam záhy znovu vydávají svůj debutní singl Animal world s novou B stranou, na který navazuje, opět ve vlastní režii realizovaný, singl Todays Kidz a o rok později vydávají své jediné, eponymní, album.
To vše nyní dík PHR Records najdete na jediném albu. Je to jedna punková pidi kariéra a vlastně klasická rocknrollová story v kostce nebo přesněji v placce. Nadšení, talent, ambice, neúspěch a propadliště dějin – to vše v necelé hodině a o devatenácti dějstvích.
Desku startuje kapelový one hit wonder Animal World, ve své syrovosti a chytlavosti stále stejně účinný jako v době svého vzniku. Následuje kompletní LP nahrávka z roku 1980, ta má abnormální melodické kouzlo, stejně jako nešťastně jalovou produkci, kde za basou, plechovkovými bubny a zpěvem jen jakoby ozvěnou z dáli bzučí kytara a sem tam nějaký další nástroj, zatímco zvukový meziprostor zeje pocitovou prázdnotou.
Zvuk nahrávky pro LP se stal tak trochu obětí zvukového experimentování později věhlasného producenta Adriana Sherwooda a může působit poněkud chabě v přímém srovnání s přirozeně syrovými ranými singlovými artefakty. Jenže na druhou stranu nepostrádá svůj specifický šarm i nevšední kouzlo, umocněné právě její zdánlivou nedokonalostí a jinakostí.
Při poslechu si navíc uvědomuji jeden zásadní fakt – krom toho, že zvuk alba, bez pochyb nechtěně, připomíná LP Eater (jedné z mých srdečních záležitostí roku 77), tak The Last Words v mnoha ohledech zní podstatně britštěji než většina jejich australských generačních souputníků i předchůdců. Mají v sobě více popové sensitivity v duchu třeba Buzzcocks či různých mod punkových záležitostí. Ten vystupuje na povrch pak především na písních pocházejících z alba, jehož poněkud vykleštěná produkce odhaluje melodické triky až na dřeň kosti a zároveň nekompromisně ukazuje hitový potenciál skladeb jako Walk Away, Games, Today’s Kids, Top Secret, případně saxofonem, jako ukradeným od X-Ray Spex, vyšňořené My Streets Of Fire. Bylo by ale nespravedlivé neříci, že co se týče chytlavosti, na albu není vata a každá jedna skladba je takovým malinkým mikrohitíkem.
Kde končí jedenáctka skladeb z alba, přichází ke slovu ta vpravdě raritní část antologie. Přehlídka skvělých B stran singlů a návdavkem obě skladby z limitované desky, která vyšla před pár lety pouze jako příloha knihy Product 45, věnované australským punkovým deskám. Ty pochází již z roku 1977 a ač zachycují kapelu v jejích formativních okamžicích, v ničem nezaostávají za pozdější tvorbou. Celou desku, stejně jako původní LP, uzavírá cover ikonické písně White Rabbit od Jefferson’s Airplane.
The Last Words jsou možná tak trochu pozapomenutí, ale pokud člověka baví punk ve své původní sedmdesátkové podobě, po téhle desce by měl skočit jako kočka po myši.
[youtube id=“rbvoTtbWouc“ width=“620″ height=“360″]Label: PHR Records
Rok vydání: 2021
1. Animal World
2. Walk Away
3. Top Secret
4. My Streets Of Fire
5. Games
6. Do It Yourself
7. Semi-Detached Love
8. Today’s Kids
9. Spectacular Times
10. The Stranger
11. It’s Alright
12. Every Schoolboys Dream
13. Never Never Man
14. No Music In The World Today
15. There’s Something Wrong
16. Wondering Why
17. I’m Not Amused
18. I Hate The Sun
19. White Rabbit