LPRecenze

RECENZE: V.T. Marvin – DSPSN

Pozvolna se blížila polovina devadesátých let. Poslední zbytky první generace českého hardcore byly uloženy na pomyslných hřbitovech, aby z jejich odkazu vznikaly soubory nové, mnohdy pokoušíc se adaptovat, s rozporuplnými výsledky, na tehdejší hudební dění ve vodách nezávislého rocku. Autentický hardcore punk byl samozřejmě dávno mrtev globálně, pohřben pod nánosy různě příšerných forem metalu a indie rocku. Do této konstelace vstupují pražští V.T. Marvin, v mnoha ohledech exemplárně reflektující dobu svého vzniku.

V.T. Marvin ve své době záhy rozčeřili místní punkové vody, a především v Praze měli nesporně výraznou fanouškovskou základnu. Osobně jsem měl kapelu z tehdejšího pohledu zaškatulkovanou do přihrádky „rádoby vtipné či fun punkové gymplácké máničky, co s nima zpívá Kuláč“ což vlastně sedí, jen o všechna ta léta později to mé já už dávno nevnímá jako pejorativní spojení, tedy až na to „máničkovství“.

Hudebně je to mix svižného melodického hardcore punku s Kuláčovým charakteristicky frackovským projevem a devadesátkového rádoby technického divnorocku, či alternativního hardcore, nebo jak to sakra popsat. To vše s texty balancujícími mezi bezstarostnými alko punkovými tématy a něčím, co by se dalo přiblížit jako pseudo mládkovský „humor“, ostatně s tím si pohrávala i Akutní otrava. Každopádně s odstupem bezmála tří dekád je přinejmenším polovina desky až překvapivě svěží. Chytlavý melodický hardcore punk s nespornou inspirací v tom, co v té době reprezentovaly kapely na Epitaph či právě se rozjíždějícím Fat Wreck Chords, ovšem přenesené do českého prostředí a s nepřeslechnutelnou českou dikcí v melodiích. Herně je to až nečekaně dobře odvedená práce, což zvláště platí o výrazných basových linkách. Stejně tak příjemně přirozený je i zvuk nahrávky. Skladby jako Kurvadrát, Punk je, když…, Čertova Průkazka, Klobouk nebo totální hit Sláva, léto jsou záležitosti s podmanivou energií i chytlavým potenciálem. Na druhou stranu, alternativně heavy rockové věci jako Hip-Hej mi nic neříkají ani dnes, jenže zároveň z desky vytváří svěže pestrou kolekci, na hony vzdálenou monotónnímu kolovrátku, mnoha stylově „čistých“ kapel. V Punk je, když se sice v refrénu opakuje jméno Canal terror, avšak mezimotiv po něm následující, je vědomým či nevědomým tributem (či vykrádačkou) jiných německých hardcore punks Emils, což je z mého pohledu obojí vlastně super. Bez debat je i to že Kuláč má nesporně střevo psát chytlavé texty s nadhledem a zde to předvádí mírou vrchovatou. Tím nemohu říci, že by obsah byl mým šálkem kávy, ale forma, a to, jak fungují s hudbou jsou zkrátka a dobře nezpochybnitelným esem vytaženým kapelou z rukávu. Stejně tak jako lehkost, s jakou tu z naprostých blbostí vznikají efektně působící punkové odrhovačky. Ostatně s podobným konceptem o pár let později na pomyslnou špičku tuzemských hitparád úspěšně zaútočili Wohnout, čerpající alespoň ve svých počátcích, z obdobného inspiračního soudku.

Pokud budeme mluvit o devadesátkových českých punkových nahrávkách, které si zaslouží svůj otisk v drážkách gramofonové desky, DSPSN od V.T. Marvin mezi ně rozhodně patří, co víc, patří k nejvýraznějším.

Rok vydání: 2022 / 1995

Label: PHR Records

  1. Inter
  2. Kurvadrát
  3. Hip-Hej
  4. Punk je když…
  5. Letíme Dakotou do Buenos Aires
  6. Tady jede V.T. Marvin
  7. Sláva, léto!
  8. Klobouk
  9. Jéžišmarjá
  10. Čertova průkazka
  11. Párek bez chleba
  12. Operetka
  13. B.J.

Martin Suicide

martinsuicide (at) kidsandheroes.com

Související

Back to top button