Bylo to tu a je to tady zas – klasická filmová replika, která bezvýhradně sedí na tento moment, vzhledem k tomu že následující řádky jsou částečně oprášenou recenzí. Neb druhá velká deska slovenské Slobodné Európy se dočkala své nové, v pořadí druhé, LP edice.
Tentokrát v extendovaném otevíracím obalu a bez anglické verze Dry 69 nakonec. Nevím, zda tu spolu s upgradem obalu zároveň došlo k nějaké další úpravě zvuku, kromě přenosu do nových matric, každopádně po zvukové stránce zní deska skvěle, ale to vlastně zněla i ta předchozí verze.
Takže zde je lehce upgradeovaný text, neb na nahrávce se nic zásadního neproměnilo a potažmo ani na mém pocitu z ní.
Dry 69, která otevírá celou desku, je silnou a mrazivou rockovou kompozicí se skvělým refrénem a Sveťovými odzbrojujícími kytarovými nápady. Svou náladou je vlastně signifikantní pro celé album, které je temné a chmurné jak náladou, tak obsahem textů, zvuk toto pak naprosto přesně vystihuje. Druhá Podvod se svým ramoneso/dictatorsovským nosným rifem je patrně nejprovařenějším hitem z desky, ale těch potenciálních je tu nesrovnatelně více. Hned následující Slzy je toho příkladem a čtvrtá i pátá Boh a Možno svou glamovou náladou jakbysmet. Slobodná Európa se tu ráznými kroky vzdaluje z relativně úzkých punkových mantinelů a skrze výraznou inspiraci v glam rocku do sebe nasává to temné z rocku devadesátých let, aby tuto ingredienci smísila se svým citem pro nápady, hodné toho nejlepšího z rocku dekád předcházejících. V tom kapela rozvijí koncepty naznačené v těch nejtemnějších momentech na debutní Pakárni. Navíc je tu lyrika, která má sílu ve své uvěřitelné autenticitě spojené s Whiskyho talentem pro to vyšvihnout zapamatovatelné melodie i jeho šmrncovní barvou hlasu, ze které máte pocit, že neustále zpívá s ležérně frajírkovsky vloženou cigaretou v koutku úst.
Slobodná Európa tu stojí v přímém kontrastu k tomu, co charakterizovalo popřevratový místní punk, a k jeho rozjuchanému pivnímu bigbeatu. Zatímco ve stejné době Fanánek haleká cosi o Láďovi, co jede autobusem, Slobodná Európa uvěřitelným a přirozeným způsobem popisuje zásadní existenciální myšlenky, honící se v mysli těch, pro které svět není vymezen mantinely postavenými z piva a stránek Blesku. V tomto celku pak jako de facto nejslabší moment působí přímočaře punková Děti a Heroin, která není ničím jiným než další využití stejného hudebního základu jako v Zónovské Puf a Muf, s novým textem, ale i ta bez debat skvěle zapadá do celkové hudební mozaiky alba.
Unavení a zničení v dogmatickém chápání termínu punk není punkovou deskou, je především silnou rockovou nahrávkou s obsahem, který má v sobě více ducha původních podob žánru než 99 procent místní produkce halasně se oním termínem ohánějící. Je to nahrávka, kterou jsem ve své době tak nějak přehlížel, v duchu si říkajíc: Jasně, pánové se do trochu snaží svézt na grunge vlně. Ale čas a její přenesení do vinylových drážek ukázal, že je to jinak. Ač do jisté míry ovlivnění tehdejším, s grunge módou spojeným soundem, je nepopiratelné. Dnes si odvážím tvrdit, že tyto řádky jsou věnovány možná nejsilnější rockové desce, vzniklé v česko-slovenském, krátce porozvodovém prostředí půle devadesátých let.
Obal u edice 2022 je rozevírací s bohatou koláží, sestavenou z dobových fotografií, který albu propůjčuje exkluzivní vzhled. Což si z mého pohledu, s ohledem na předcházející řádky, rozhodně zaslouží.
Label: Matus Records
Rok vydání: 2022 / 1994
- Dry ´69
- Podvod
- Slzy
- Boh
- Možno
- Nebezpečný pocit
- Večer
- Unavený a zničený
- Lepšie ja
- Na rohu
- Tma
- Deti & heroin