EPRecenze

RECENZE: Osm sedmipalcových stran crustu a d-beatu (M:40 / Illvilja, Slavery / Mace Head, Varoitus / Utsatt, Mongrel / Guff)

Split singly jsou zcela úžasným způsobem, jak poznat nová jména, bohužel způsobem poněkud skomírajícím. To má mnoho objektivních důvodů, ale naštěstí vydavatelství jako Phobia Records dosud nehází symbolickou flintu do žita a několika z nich se nyní podíváme na zoubek.

M:40 / Illvilja

Dvojice kapel, které spolu sdílí stejné rodné město. M:40 mají za sebou již poměrně výraznou řádku vydaných desek a zde mají dvojici divokých, d-taktem poháněných skladeb, s naprosto nezaměnitelným švédským soundem i celkovým vyzněním. Rozeřvanou divokost d-taktu rozvolňují špetkou melodických podtónů. Čas od času takto pojatému hardcore někdo s úsměvem říká „emo-crust“. Illvilja na druhé straně, krom toho, že jsou sousedé, sdílí stejné zdroje inspirací, jen je prodávají v o poznání surovějším balení. V tom hrají prim překřikující se vokály a přebuzení kytary, atakující polohy, patřící do světa extrémního metalu. Jejich navrstvená hluková stěna v nahrávce válcuje vše, krom onoho zmíněného zpěvu.

1. M:40 – Blodet Du Blöder
  2. M:40 – Innan Ljuset Släcks
  3. Illvilja – Nära Till Döden
  4. Illvilja – Symptom

Slavery / Mace Head

Tuzemský stenchcorový masakr se vším všudy. Slavery se během let své existence a po pár personálních změnách proměnili v číslo jedna stenchcore v místních luzích a hájích. Tedy ne, že by konkurence byla nějak závratně velká. Epické intro, obsese Pánem prstenů, démony z horoucích pekel posedlý zpěv, magicky utahané kytarové motivy a tématika textů temná jak černé krovky potemníka. :) Všechna subžánrová klišé jsou na místě a nutno podotknout, že zároveň je to výborné.  Na druhé straně je pro mě dosud naprosto neznámé jméno, Mace Head. Název skladby Darkest Dungeon již téměř atakuje hranice parodie na styl, ale předpokládejme, že tu nejsme konfrontováni se Stinal Tap stenchcoru. Ačkoliv, když se zvolní tempo a zpěv najede do epického deklamování v duchu Big Bosse, těžko se ubránit úsměvu. V celku ale Mace Head předvádí zpunkovaný podzemní black metal osmdesátkového ražení. A k tomu lehce komické přehrávání zlounství bez debat neoddělitelně patří. Je to součást jeho kouzla, tak jako nejapné triky tvoří zásadní díl úžasné krásy brakových hororů.

1. Slavery – Hostina vraní
  2. Mace Head – Darkest Dungeon

Varoitus / Utsatt

Dvojice kapel, tvořená jmény, která již zanechala v rámci švédského hardcore punk/d-taktu/kangu svou výraznou stopu, vstupuje opět do toku stejné řeky. Nebručený navztekaný post-post-dischargeovský hardcore punk s notnou dávkou metalově nabuzených kytar a záhrobnickým zpěvem . O obou kapelách de facto platí totéž. Varoitus mají ovšem větší šmrnc a více čerpají z kapel osmdesátých let. Skladba Krigsbrott je navíc ve svém ranku pecka. Utsatt naproti tomu nabízí zpěvový spektákl, atakující hranice záhrobnického metalu.  Tento split servíruje naprosto čirou esenci toho, co se v posledních třech dekádách definuje jako skandinávský raw hardcore, a tak trochu má patrně fungovat jako lákadlo na samostatné nahrávky obou. Ty v mezičase spatřily rovněž světlo světa.

Rok vydání: 2022

1. Varoitus – Sjuk Jävla Värld
  2. Varoitus – Krigsbrott
  3. Utsatt – King Kong
  4. Utsatt – Det Är Fel
  5. Utsatt – Se

Mongrel / Guff

Dvakrát nová jména na mapě. Mongrel z Irska navazují na ostrovní věrozvěsty toho, čemu se začalo říkat crust a koncem osmdesátých let bylo definováno kapelami jako Doom. Odkaz Discharge přefiltrovaný skrze přebuzenou basu. Trocha podzemního metalu a stále v podstatě čirý divoký punkový projev zpěvu, zdegenerovaný efektem ve stylu křiku do záchodové mísy.

Guff z Norska navazují na tamní hardcore punkový sound, definovaný někdy v hloubi osmdesátých let a dodnes naštěstí s úspěchem přežívající v regionálním géniu loci. Navztekaný hrdelní křik zpěvu poháněný svižnými tempy a kytarovými motivy s melodickým podtextem. Guff jsou přesně mou krevní skupinou.

1. Mongrel – Procession
  2. Mongrel – From The Outside
  3. Mongrel – Do No Harm