RECENZE: Manuela Iwansson – Dark Tracks

Manuela Iwansson se po rozpadu své kapely Terrible Feelings pustila na nejistý led samostatné tvorby plně v DIY duchu. Desky si nahrává sama s pomocí přátel a sama si je i vydává a distribuuje. Zároveň se chopila basové kytary, se kterou ji můžete spatřit v Hurula, což je záležitost, která v kontextu Švédska plní velké sály a účinkuje v televizi. To je ale samostatný příběh a to, co se v tento okamžik točí na mém gramofonu, je Manuelino první samostatné album.

Deseti písňovou desku rozjíždí píseň Strangers On A Train, která vyšla před pár lety na limitovaném singlu a ukazuje Manuelinu sílu ve schopnosti psát silné zádumčivé písně s podmanivou atmosférou. Čerpá při tom z odkazů osmdesátkového new wave, new romantics, synth popu i post-punku. K tomu ale neodolatelně přimíchává i špetku temného country, neodolatelně zasazenou do třetí písně Piece Of You i po ní následující Deep Somewhere In Texas, kde úvodní kytary neodbytně evokují 16 Horsepower. Pátá Boys Of Summer je pro změnu čistokrevný power pop, hodný srovnání s tím nejlepším od Josie Cotton s kytarovým soundem Caesars Palace.

Druhá strana desky je ve znamení kompozic, které dále rozvíjí melancholií prodchnuté motivy. Ty naplno odhaluje hned šestá Loving Is Easy, nesoucí se v poměrně svižném tanečním rytmu. Vypíchnout si rozhodně zaslouží i epická temnota osmé Blank Surface, zažírající se člověku pod kůži, a tak se, unášejíc na vlnách existenciální exprese bytí, pozvolna blíží závěr. Ten skvěle obstarává dynamická a odlehčená pocta vlastní kožené bundě s názvem Leather.

Dark Tracks rozvíjí a navazuje na to, co Manuela již definovala na předchozích deskách. Okouzlení soundem osmdesátých let a čirou radost z tvorby písniček. Dark Tracks je albem, které by nemělo zůstat přehlédnuto, ač není poháněno nabubřelou trendařskou propagační bublinou.

Rok vydání : 2023

Label: Lack Of Sleep Records

1. Strangers On A Train