LPRecenze

Miscalculations – Miscalculations

Pokud bych měl jmenovat nahrávku, která mě loni nejvíc překvapila, první mi na mysl přijde debutové LP londýnských Miscalculations. Dávat projektu zpěváka a bubeníka The Gaggers přívlastek „vedlejší“ by byla škoda. Překvapil mě už singl Asbestos City, který mi v Londýně Marco nacpal, a dlouhohrající deska mi opravdu vzala dech.

Jestli v podzimním rozhovoru hlavní iniciátor Marco prohlašoval, že s Miscalculations testují jeho hlas na doraz a že je to něco jiného, než neustálá agresivní řež v Gaggers, chápu, co tím myslel. Pořád tu je syrovost a přímočarost i vyloženě punkové písně, které by klidně mohli nahrát The Vicious. Ostatně s kultovní švédskou garážovkou pojí písně jako Live With Myself kromě špinavého zvuku i potemnělost, která prostupuje celou nahrávkou.

A když už jsme u těch švédských kapel, ze tříakordové smršti, jaká se odehrává v písních hlavně ve druhé polovině desky, dýchne studený skandinávský vzduch ještě několikrát. Skladba Predcitions Precise as a Surgeon’s Blade tak může připomenout třeba Baboon Show, Transmission zní jako Hives. Druhou jmenovanou oživuje bizarní elektronika (možná klávesy s efektem).

Temnota zřejmá už i z pouhých názvů skladeb, které jsou hlubší oproti přímočarým provokativním perverznostem Gaggers, stojí na post-punkových základech. Jaksi zoufale naléhavý zpěv, který si uchovává něco z dobře známé falešné spratkovitosti, může na první poslech znít trochu protivně. Ozvěna ve sborových vysoko položených vokálech, nebo naopak temnější hluboký hlas, dotváří atmosféru osamělého života v přelidněném městě.

Vybavují se obrazy Londýna po atomovém výbuchu, zápach výparů linoucí se z asfaltu předměstských sídlišť rozžhavených letním sluncem. Apokalypsa? Možná jen nekonečný déšť a anglické počasí, které si s člověkem hraje a nutí ho každou chvíli si rozepínat, sundávat a zase nandávat bundu, zatímco ve druhé ruce svírá deštník.

[youtube id=“nm055_rpx_s“ width=“620″ height=“360″]

Jednoduchost, která nenudí a je trochu jiná než klasické kapely „kalifornského“ vzoru (či chcete-li kapely, které se vrací k prapůvodnímu punku, tedy rokenrolu, kterého se nedotknul metal, hardcore ani všemožné efekty). Z garáže se sice linou dva akordy hrané ve zběsilém tempu dokola, ale jsou šikovně prostřídány s někdy až překvapivými momenty. A Silent Defence, song, do kterého jsem se zamiloval na první poslech, můžu uvést jako příklad. I se dvěma akordy se prostě dá udělat v podstatě popový hit, a když už se všechno začíná podezřele opakovat, přichází vyhrávka, která zní důvěrně známě, ale přitom nic konkrétního nepřipomíná.

Přísad je hodně, v písni Statues basová linka připomene to, co rozvinuli Joy Division. A samotnou kapitolou je elektronika – Asbestos City ze singlu je new wave klasikou, desku zakončuje taneční pecka Preaching Individuality to the Masses, kde se elektronika střetává s kvílivou kytarou a zvonivou vybrnkávkou. V kontextu celosvětové elektroniky a taneční muziky je to možná až příliš směšně primitivní, nicméně apokalyptická nálada a punkový duch písni dodává nenapodobitelné kouzlo. A je vůbec zajímavé, do čeho se britští pankáči pouští, aniž by byli kritizováni fanoušky jako diskofilní zrádci. Těžko si představit, že by Éčka na desku nahráli dubstep, a ještě utopičtěji vypadá představa toho, že by po nich pak lidi neházeli půllitry.

Na druhou stranu scéna v Londýně je opravdu malá a uzavřená a pomalu stárne. Miscalculations jsou tak jednu z dalších vynikajících kapel, která jen těžko najde publikum, a vzhledem k faktu, že album vyšlo na americkém Dead Beat Records a poštovné je dražší než samotná deska, těžko se fyzicky dostane k posluchači v západní Evropě, natož u nás. Díky za ten internet, kde si to všechno můžete poslechnout.

Tracklist

1. Dead Vocabulary

2. Live With Myself

3. Telescopes at the Sun

4. The Inaudible Pitch

5. A Silent Defence

6. Asbestos City

7. Statues

8. A Lifetime of Souvenirs

9. Predictions Precise as a Surgeon’s Blade

10. Transmission

11. Conclusion of Chronology

12. Preaching Individuality to the Masses

Johnny Násilník

Jsem král panku, nikdo není víc pank než já. Napsal jsem dvě knížky, jedna se jmenovala Pank a druhá jinak, protože Pank se jmenovala už ta první.

Související

Back to top button