Změna režimu v závěru roku 1989 přinesla nové výzvy, stejně jako dynamiku do celé společnosti. Ta se záhy začala odrážet i v regionálních zákoutích punkového podsvětí. Strakonice nebyly výjimkou a vzhledem k, na svou dobu pulzující, již předpřevratové hardcore punkové partě měly možná nepatrný náskok, když už v ničem jiném, tak v přísunu nových inspirací. Telex se stal lokálním fenoménem a jeho věhlas postupně začal překračovat hranice okresu, každopádně tvůrčí kvas překotného roku 1990 ho dohnal na konec cesty. Kde jedna cesta končí, jiná začíná, a tak se zrodili L.D. Totenkopf, ventilující chvilkové oblouznění extrémním hardcore punkem, crossoverem a raným grindem.
Byl to pokus o restart i vymanění se ze stereotypu tancovačkového hardcore punku, ač takové slovní spojení zní jako protimluv, přesně to Telex ve své době prezentoval.
Trio Karel Bouša, Martin Štěpánek a Martin Horský, kteří byli kreativním jádrem Telexu, se po rozžehnání se zavedeným jménem a chvilkovém tápání, doplněni o metalového bubeníka, pokusili vstoupit do ještě divočejších vod pod názvem Ludvíkova Der Totenkopf. Pod názvem, který dával smysl jen v daném místě a době. Zároveň mnozí z nás, patřící ke stejné lokální subkulturní partě, hleděli ve stejné době už k jiným inspiracím a dá se říct, že směřování L.D. Totenkopf bylo do hudebních vod, které jsme již opouštěli.
Ludvíkova Der Totenkopf alias L.D. Totenkopf staví na rozdíl od Telexu rytmicky členité a zároveň zběsilé kompozice. Divoké skladby tak míchají blastbeaty s crossoverovou kytarou, spolu s Karlovým charakteristickým hlasovým projevem. Ten sice o poznání zdrsněl, ale stále je tu stejná dikce i intonace, spolu s využíváním obdobných, de facto nezaměnitelných triků v lyrice.
Co se však téměř vytratilo, byl chytlavý potenciál, kterým klasická hardcore punkové tvorba Telexu oplývala. Není to a priori špatně, zde je zkrátka a dobře mnohem větší důraz kladen na rychlost a jakousi pseudo zběsilost za každou cenu. To je i jeden z důvodů, proč mě kapela nedokázala strhnout ani tehdy.
V mnoha momentech je tu posluchač navíc v reálu konfrontován s, ve své podstatě, čistým podzemním thrash metalem. L.D. Totenkopf tak zjednodušeně řečeno prezentují americký speedcore/crossover model 87 v reáliích jihočeských Strakonic roku 1991. Tu zaslechnete odkaz Cryptic Slaughter, jindy D.R.I. nebo Impulse Manslaughter, případně něčeho dalšího ze zámoří, co se nám koncem osmdesátých let točilo na gramofonu a spadalo do zmíněné škatulky.
Bohužel, poměrně záhy sestavu opustil kamarád Martin Štěpánek, kterého nahradil Patrik Frühauf, který nepatřil k naší klice lokálních scenesterů. Pokud si pamatuji dobře, před tím epizodně působil v Martinově projektu PBV II. Ten je ostatně kytaristou i na této nahrávce. I to ve své době napomohlo naší ztrátě zájmu o kapelu.
Nahrávka dostala pro LP verzi výrazně nový zvukový převlečník a jako celek zní až nečekaně skvěle a dynamicky. Zpěv je sice stále poměrně dominantní v mixu a navíc ho poněkud ruinuje nepříjemné echo, ale na desce se vše podařilo srovnat do těch správných úrovní. Navíc je tu okamžitě patrný propastný rozdíl i mezi tím, jak zní totéž na bandcampu a jak přímo z desky.
Z celé nahrávky dle mého vyčnívá třetí skladba Skateboard, znějící jako splašenější následovník tvorby Telexu, pátá Děravý ruce-duše konec a pak závěrečná a zároveň titulní Pod tlakem, komprimující do sebe odkaz DRI z éry Dealing With It s refrénovým pohrobkem Telexu. Nikoliv náhodou jsou zmíněné highligty z větší části pohrobky Martinova autorského rukopisu.
Deska L.D. Totenkopf je důstojnou připomínkou jedné kapely s jepičím životem, ale i reminiscencí na Strakonice dávno minulé a zajímavou ukázkou lehce opožděného příchodu crossover hardcore do místních luhů a hájů.
Rok vydání: 2022 / 1991
Label: PHR Records www.punkrock.cz
- Ó bože, ty nás nenávidíš
- Golgota
- Skateboard
- Do hlavy!
- Děravý ruce-duše konec
- Brutalita
- Jedem na krysy
- Sebevrah
- Vejplach mozku
- Masakr vlastního těla
- T.V. teror
- Zemři na smrt
- Mlčíme
- „Or“ mánie
- Na prosektuře
- Vykonavatelé
- Sex na prodej
- Politikova zpověď
- Denatur
- Pod tlakem