Kazostroj: Keby mi niekto rok dozadu povie, že toto sa u nás na Slovensku bude diať, tak ho vysmejem
Kazostroj sa popisuje ako one-man black-post-hardcore-punk-noise-industrial projekt, ktorý vznikol ako prirodzený ventil rastúceho idiotizmu, buranstva a nenávisti v tejto krajine, ale aj krajinách okolitých. O čo presne ide, nám prezradil zakladateľ Maroš.
Začínal si ako moderátor. Čo ta viedlo k tomu prejsť z moderátorského mikrofónu na spevácky mikrofón?
Ono práveže pravda je taká, že som sa vrátil k speváckemu mikrofónu. Ja to mám tak v živote, že ako prvé som sa práveže venoval spevu a gitare, od roku 2010 som pôsobil v kapele Galiba, ktorá sa v roku 2016 rozpadla. Potom nejakou zaujímavou hrou osudu sa mi podarilo dostať k moderátorstvu. A keď moja rádiová show prišla k záveru, opäť som sa rozhodol hudbu tvoriť.
Tvoj one-man projekt Kazostroj je oproti tradičných skupinám rozdielny v tom, že hrávaš väčšinou len občas s basgitaristom a väčšinou len a s naprogramovanými bicími. V čom vidíš výhodu oproti tradičnej skupine?
Donedávna to tak bolo, no už sa dá povedať že sme, síce svojská, ale predsa len kapela. Dlho som sa tomu bránil, no myslím, že kolega basgitarista je už trvalý prírastok do projektu. Vraví sa, že nikdy nehovor nikdy, myslím, že táto mini zostava je už aj finálna. Osobne vidím veľa výhod v takomto štýle vystupovania. Od začiatku mi pri zakladaní Kazostroju išlo o prenosnosť a rýchlosť, aby ozaj v krajnom prípade môžem skočiť na bus alebo vlak a ísť zahrať ozaj hocikde, kde je elektrická prípojka. Skúšali sme párkrát aj Kazostroj ako celá kapela so skutočným bubeníkom a druhou gitarou, no osobne som s tým nebol nakoniec spokojný, pretože kým sme ako celá kapela štyri skúšky točili, ja som doma mal prichystaných už ďalších sedem vecí. Pozdravujem touto cestou bratov Garajovcov, veľmi si vážim ich vklad a snahu, hoc to nakoniec takto dopadlo. Bez nich by som paradoxne neprišiel na to, že mi vyhovuje táto „syntetická“ forma kapely.
Naživo to znie vážne zaujímavo. Inak za pomerne krátku dobu existencie si toho už stihol nahrať celkom dosť. Dva splity, jedno EP, dva albumy a singel LES/SMETISKO. Kde berieš toľko inšpirácie?
Áno, až mi to bolo občas trápne, že neviem čakať a vydávam nahrávky ako blázon. Pravda je taká, že dva roky čo som sa venoval svojej rádiovej show, som zároveň strašne veľa skladal a písal, nikdy som totiž nezanevrel na hudbu a dúfal som, že sa k tomu ešte niekedy vrátim. Je pravda, že mnoho vecí vzniklo v rokoch 2017/18, no skoro tri štvrte hudobného materiálu vychádza z nedokončených vecí pre Galibu, alebo nápadov nakopených za „rádiové“ roky. Texty sú vždy viacmenej aktuálne, nezvyknem písať do foroty. Vždy keď nahrám nové pesničky, tak ich textujem až dodatočne. Vychádzam vždy z aktuálnych pocitov, postrehov a vecí čo ma hnevajú.
V skladbe Protestsong sa vyjadruješ k aktuálnej politickej situácii na Slovensku. V jednej slohe spievaš, že už nedôveruješ tejto vláde. V čom vidíš najväčší problém?
V tej samotnej nedôvere voči všetkým, čo vo vláde sú. Ono je to niekedy až absurdné, že vôbec existuje takto skorumpovaná krajina. To čo sa vynorilo po tragickej smrti Kuciaka a Kušnírovej, je ako zle napísaná detektívka. Bez srandy, keby mi niekto rok dozadu povie, že toto sa u nás bude diať, tak ho vysmejem. Tu proste nebude nikdy dobre, kým sa tam nevymení všetko. Je smutné to sledovať, keď vidíš ako v Kanade 700 doktorov vracia časť svojho platu, lebo vedia že ho treba inde, alebo odstupy skorumpovaných politikov v Rumunsku a na Islande. Tu miesto toho, aby niekto z nich odstúpil, budú bojovať ďalej a ďalej a prisámbohu, keby si mu dokázal, že klame, tak ti bude klamať do smrti, lebo on už niekomu kryje chrbát a naopak je niekým ďalším krytý. Žiadna postupka neexistuje, proste všetkých naraz vymeniť a hodiť na smetisko dejín.
Čo myslíš, kde musí nastáť hlavná zmena, aby sa takéto veci vyriešili?
Asi v ľuďoch samotných. Slováci by sa mali zbaviť otrokárskej mentality, prestať túžiť po dráboch, stále čakať, že systém za nich všetko spraví a potom obviňovať všetkých len nie seba, keď to neprichádza. Stále tu panuje túžba po totalitných režimoch, lebo ľudia nevedia žiť podľa seba. Veľa by sa zmenilo, keby väčšina národa túžila po trochu väčších veciach a skutočnej sebarealizácii.
Ešte k tej zmene – si zober, že koľko voličov ĽSNS normálne žije túto politickú stranu ako životný štýl, ako nebezpečnú formu filatelie. Ako nudný život musíš mať, aby ťa zobralo niečo takéto. Toto ma desí, ľudia ktorým niekto musí hovoriť, ako majú žiť.
Ľudské myslenie by sa malo zmeniť, aby prišla zmena, ak ti rozumiem. Hudba dosť pomáha smerovať ľudské myslenie. Čo pre teba znamená hudba?
Áno, je to tak. Pretože ako sa hovorí, politici slúžia ľuďom, nie ľudia politikom. No kým si to dosť ľudí neuvedomí, tak to funguje úplne naopak. Hudba naozaj pomáha smerovať ľudské myslenie. A práve preto je veľká zodpovednosť, akým smerom ju podávaš, pretože tak ako môžem mať pozitívne vplyvy, tak môže mať aj tie negatívne. Tam snáď ani nemusím dávať príklady. Pre mňa je hudba najpriamejšia forma umeleckého vyjadrenia. Okamžitý útok na zmysli, katarzné uvoľnenie najnižších pudov a zároveň najvyššieho ľudského intelektu.
Ako ľudia prijímajú tvoje texty? Zatiaľ som sa stretol len s dobrými reakciami aj na tvojom poslednom koncerte. Stretol si sa aj s negatívnymi reakciami?
Zatiaľ ani nie. Až mi je to divné, keď ti mám pravdu povedať, lebo si myslím že môj štýl vyjadrovania je veľmi krkolomný a vždy sa veľmi zapotím, kým natlačím do správneho frázovania všetky myšlienky, ktoré chcem poslucháčovi podať. Preto inak používam toľko hovoreného slova, dôležité je pre mňa, aby som vyjadril svoje myšlienky najpriamejšie ako sa dá. Som rád, že ľudia prijímajú moje texty viacmennej kladne, už na prvom koncerte som počul jedného týpka hovoriť kamarátovi pred mojím vystúpením že: „Počúval som to na internete, tam sú dobré texty.“ Ale verím tomu, že je mnoho ľudí, čo si po vypočutí Kazostroju povie, že: „Ježiš, to je trapko.“
Tak tvoje texty hovoria veľa a preto pozitívne reakcie sú len dobre. Čo inak plánuješ v budúcnosti?
Ak si si všimol, tak dávno som nevydal žiadnu nahrávku, takže je čas to napraviť, hehe. V lete chceme odohrať ešte nejaké koncerty, no na jeseň pôjdeme nahrávať dlho hrajúci album. Tentokrát už aj s basou, ktorá doteraz v nahrávkach absentovala, takže to možno potrvá dlhšie ako predošlé nahrávky. Nerád cestujem cez zimné mesiace, tak ich rád obetujem nahrávaniu nového materiálu. Mám pripravených 14 piesní, uvidíme či všetky využijeme.
A posledná otázka. Prezradil by si niečo o novom albume?
S radosťou. Tradične nahrávať budeme všetko svojpomocne a v domácich podmienkach. Myslím si, že to bude v princípe celkom všehochuť, žánrovo kolíše pripravený materiál niekde na rozmedzí medzi emo hardcore cez crossover až po garage rock. Rozhodol som sa používať menej skreslenia na gitare a viacej samplov a industriálnych pazvukov. A skoro by som zabudol! Skôr než sa dostaneme k nahrávaniu celého albumu, ak Boh dá, do konca leta by mohol byť vonku spoločný singel s Gargamelom z Adacty. To je asi zatiaľ najtvrdšia vec, akú som pre Kazostroj zložil. Čakajte lowcost zvuk, klepačky, disbeat a grcanie do mikrofónu.