Píše se rok 1986 a zatímco se koná první Rockfest, na ulicích stále probíhá hon na pankáče, jakožto laciný terč represí. Popravdě do smrti s tím letopočtem budu mít patrně spojen, krom výbuchu raketoplánu Challenger a zklamané znechucení albem Grave New World od Discharge, především tragikomický zátah na comebackové vystoupení Novoduru a to, co po něm následovalo. To ostatně lze použít jako krásný příklad postoje společnosti k punku v roce, kdy zároveň byť zatím jen nepatrně začínají praskat ledy.
V kontextu roku 1986, kdy proběhl první Rockfest, bylo koncertní vystoupení původních F.P.B. jejich de facto labutí písní. Wanek měl již nakročeno k tomu naplno se věnovat rozjíždějícím se Už Jsme Doma, zatímco „muž za oponou“ Růžička, ve snaze vytěžit z poměrně zavedeného jména ještě alespoň něco, chvatně organizuje F.P.B. nové inkarnace, jejíž sound byl o poznání jinde a život měla vpravdě jepičí. Co je historickým faktem, je to, že pro nás provinční pankáče bylo každé vystoupení F.P.B. událostí samou o sobě. Proč tomu tak bylo, je naprosto bezchybně zachyceno na této desce.
Prvním překvapením desky je naprosto skvělý zvuk. Vyvážené, citlivě nasnímané nástroje, ukazují fakt, že kapela hrála jako z partesu. Po původním proslovu uvádějícího, který neopomenul ani obligátní spojení „svěží bigbeat“, brrrrr, se kapela rozjede jako bezchybně šlapající stroj. Píseň Noha funguje jako výtečný startovací bod vystoupení. F.P.B. tu ve frenetickém tempu servírují třináctku svých navýsost eklektických kompozic. V těch se prolíná svébytná Wankova autorská melodika, lyrika daleko přesahující laciná klišé, čirá punková energie a poctivá dávka nekonfekčních postupů. Jsou tu tehdejší živé hity kapely Nevíme, Ulice, Žena, Vůl z žuly či Navoněný, počeštění Residents v podobě schizoidního Svatého Psa, stejně jako s avantgardně noise punkovými prvky operující Není na to čas, Zavalitý nebo Listíčko. Celek završuje skvělá Kdo z koho ten toho, která dala název jejich pozdější studiové desce.
Patrně jediné, co postrádám, jsou písně Nuda, Snad s jejím nezapomenutelným „ztratil jsem občanku a průkazku…“ a neodolatelná vypůjčenina od Ebba Grön s názvem Kárný tábor, která byla jedním z mých osobních hitů z tvorby F.P.B., ale ty možná částečně patřily k repertoáru, který v daný moment už kapela měla obehraný.
S oblibou se ve spojení s kapelou omílají termíny jako alternativa, underground, faktem ale je, že pro většinu z nás, kdo jsme jakožto tehdejší pankáči na jejich koncerty chodili, nebyli F.P.B. ani jedním z toho. Byli především skvělou punkovou kapelou. Je pravdou, že prvotní punk ve svém étosu dokázal skloubit zdánlivě protichůdný návrat k čirému přímočarému rocknrollu s nonkonformním futuristickým experimentováním. S tím je logicky spojeno i to, že jsme punk stále ještě nechápali jako zkostnatělou konfekční formu jakéhosi upachtěného Oi! s metalovou kytarou. Co víc, když si člověk poslechne jejich tvorbu s odstupem a v širším kontextu, uvědomí si, že zde má co do činění s hudbou, mající celkovým vyzněním, charakterem a energií vlastně nejblíže k americkým hardcore kapelám typu Really Red, Not For Sale, Feederz nebo Big Boys. I v jejich tvorbě se zrcadlila škála vlivů negující konfekční rádiový středně proudý rock a jejich punk do značné míry čerpal z odkazu třeba Captaina Beefhearta.
Popravdě, při poslechu si opětovně uvědomuji, že prakticky všechny ze zde obsažených skladeb mám od půle osmdesátých let de facto nesmazatelně zažrané někde v hloubi paměti. Jejich texty i melodie se mi samovolně vybavují, jen co kapela spustí úvodní tóny.
Jak už bylo řečeno v úvodu, víceméně krátce po vzniku této nahrávky byla původní podoba F.P.B. minulostí, Wanek se rozhodl naplno věnovat Už Jsme Doma a místní pódia na krátko obsadila nová inkarnace F.P.B., ale to je už jiný příběh. Příběh původní, který vypráví tato deska, je otisknut v třinácti dílech do vinylových drážek, aby ukázal svěží energii jedné nezapomenutelné kapely, která zásadně hýbala vodami místního punku první půle osmdesátých let.
Rok vydání: 2021
Label: PHR Records
1. Noha
2. Shwakespearův paradox
3. Navoněný
4. Není na to čas
5. Ulice
6. Svatý pes
7. Zavalitý
8. Žena
9. Vůl z žuly
10. Egoista
11. Nevíme
12. Listíčko
13. Kdo z koho ten toho