LPRecenze

RECENZE: L.D. Totenkopf – Pod tlakem

Změna režimu v závěru roku 1989 přinesla nové výzvy, stejně jako dynamiku do celé společnosti. Ta se záhy začala odrážet i v regionálních zákoutích punkového podsvětí. Strakonice nebyly výjimkou a vzhledem k, na svou dobu pulzující, již předpřevratové hardcore punkové partě měly možná nepatrný náskok, když už v ničem jiném, tak v přísunu nových inspirací. Telex se stal lokálním fenoménem a jeho věhlas postupně začal překračovat hranice okresu, každopádně tvůrčí kvas překotného roku 1990 ho dohnal na konec cesty. Kde jedna cesta končí, jiná začíná, a tak se zrodili L.D. Totenkopf, ventilující chvilkové oblouznění extrémním hardcore punkem, crossoverem a raným grindem.

Byl to pokus o restart i vymanění se ze stereotypu tancovačkového hardcore punku, ač takové slovní spojení zní jako protimluv, přesně to Telex ve své době prezentoval.

Trio Karel Bouša, Martin Štěpánek a Martin Horský, kteří byli kreativním jádrem Telexu, se po rozžehnání se zavedeným jménem a chvilkovém tápání, doplněni o metalového bubeníka, pokusili vstoupit do ještě divočejších vod pod názvem Ludvíkova Der Totenkopf. Pod názvem, který dával smysl jen v daném místě a době. Zároveň mnozí z nás, patřící ke stejné lokální subkulturní partě, hleděli ve stejné době už k jiným inspiracím a dá se říct, že směřování L.D. Totenkopf bylo do hudebních vod, které jsme již opouštěli.

Ludvíkova Der Totenkopf alias L.D. Totenkopf staví na rozdíl od Telexu rytmicky členité a zároveň zběsilé kompozice. Divoké skladby tak míchají blastbeaty s crossoverovou kytarou, spolu s Karlovým charakteristickým hlasovým projevem. Ten sice o poznání zdrsněl, ale stále je tu stejná dikce i intonace, spolu s využíváním obdobných, de facto nezaměnitelných triků v lyrice.

Co se však téměř vytratilo, byl chytlavý potenciál, kterým klasická hardcore punkové tvorba Telexu oplývala. Není to a priori špatně, zde je zkrátka a dobře mnohem větší důraz kladen na rychlost a jakousi pseudo zběsilost za každou cenu. To je i jeden z důvodů, proč mě kapela nedokázala strhnout ani tehdy.

V mnoha momentech je tu posluchač navíc v reálu konfrontován s, ve své podstatě, čistým podzemním thrash metalem. L.D. Totenkopf tak zjednodušeně řečeno prezentují americký speedcore/crossover model 87 v reáliích jihočeských Strakonic roku 1991. Tu zaslechnete odkaz Cryptic Slaughter, jindy D.R.I. nebo Impulse Manslaughter, případně něčeho dalšího ze zámoří, co se nám koncem osmdesátých let točilo na gramofonu a spadalo do zmíněné škatulky.

Bohužel, poměrně záhy sestavu opustil kamarád Martin Štěpánek, kterého nahradil Patrik Frühauf, který nepatřil k naší klice lokálních scenesterů. Pokud si pamatuji dobře, před tím epizodně působil v Martinově projektu PBV II. Ten je ostatně kytaristou i na této nahrávce. I to ve své době napomohlo naší ztrátě zájmu o kapelu.

Nahrávka dostala pro LP verzi výrazně nový zvukový převlečník a jako celek zní až nečekaně skvěle a dynamicky. Zpěv je sice stále poměrně dominantní v mixu a navíc ho poněkud ruinuje nepříjemné echo, ale na desce se vše podařilo srovnat do těch správných úrovní. Navíc je tu okamžitě patrný propastný rozdíl i mezi tím, jak zní totéž na bandcampu a jak přímo z desky.

Z celé nahrávky dle mého vyčnívá třetí skladba Skateboard, znějící jako splašenější následovník tvorby Telexu, pátá Děravý ruce-duše konec a pak závěrečná a zároveň titulní Pod tlakem, komprimující do sebe odkaz DRI z éry Dealing With It s refrénovým pohrobkem Telexu. Nikoliv náhodou jsou zmíněné highligty z větší části pohrobky Martinova autorského rukopisu.

Deska L.D. Totenkopf je důstojnou připomínkou jedné kapely s jepičím životem, ale i reminiscencí na Strakonice dávno minulé a zajímavou ukázkou lehce opožděného příchodu crossover hardcore do místních luhů a hájů.

Rok vydání: 2022 / 1991

Label: PHR Records www.punkrock.cz

  1. Ó bože, ty nás nenávidíš
  2. Golgota
  3. Skateboard
  4. Do hlavy!
  5. Děravý ruce-duše konec
  6. Brutalita
  7. Jedem na krysy
  8. Sebevrah
  9. Vejplach mozku
  10. Masakr vlastního těla
  11. T.V. teror
  12. Zemři na smrt
  13. Mlčíme
  14. „Or“ mánie
  15. Na prosektuře
  16. Vykonavatelé
  17. Sex na prodej
  18. Politikova zpověď
  19. Denatur
  20. Pod tlakem

Martin Suicide

martinsuicide (at) kidsandheroes.com

Související

Back to top button