Magazín

A přece se točí… Control, Scott Pillgrim vs. World, DonT Stop

Další trojlístek mnou vybraných bijáků, které mají alespoň v náznaku něco společného s hudbou, je tady.

Control. Anton Corbijn, který je autorem a režisérem hudebních videoklipů předních světových kapel (Depeche Mode, Nirvana, Nick Cave, At The Drive In, Arcade Fire), natočil v průběhu roku 2007 stojednadvacet minut trvající biografický dramatický snímek zachycující nejintenzivnější část života svého oblíbence a kamaráda Iana Curtise, frontmana legendárních post-punkových Joy Division. Snímek s bohatou hudební složkou podle knižní předlohy Curtisovy manželky zaujme i diváky, kteří se s Joy Division doposud nesetkali, ale především je ctihodným pomníkem nejen neopakovatelné osobnosti Iana Curtise, ale celé jedné zasadní subkulturní éry, která byla inspirací pro nejednoho umělce. Ať z řad hudebníků, literátů či výtvarníků.

Ve filmu najdete ve vedlejších rolích i autentické „přeživší“, třeba britského porno barona a punkového ambasadora Johna Coopera Clarka. Natáčelo se ve stejných lokalitách, klubech a místech, kde se odehrával příběh kapely Joy Divosion.

Natočení snímku a jeho věrohodnost a nezávislost byly pro režiséra natolik důležité, že se neváhal zadlužit a ručit svým domem a majetkem.

Co na to G.Zs?

Control je podmanivý a syrově sychravý ve své autenticitě příběhu post punkové subkultury začátkem 80. let. Ještěže přede mnou rodiče takové kapely, jako byly Joy Divison, v mém bouřlivém adolescentním věku přísně tajili, asi bych dopadl stejně jako hlavní hrdina filmu.

[youtube id=“pO2sJ1QL0a0″ width=“620″ height=“360″]

Scott Pillgrim vs. World je filmová adaptace šestidílné komiksové série Bryana Lee O’Malleyho. Jsme uvrrženi do života třiadvacetiletého torontského flákače Scotta Pilgrima. Scott hraje na baskytaru v mizerné kapele Sex Bob-omb, bydlí v malinkém bytě s gay kamarádem Wallacem a právě začal chodit se středoškolačkou. Zanedlouho ale narazí na Američanku Ramonu, do které se okamžitě zamiluje. Aby si jí získal, ale musí na způsob počítačových her porazit sedm bossů – Ramoniných zlých expřítelů. Jeden je indický tanečník, druhý je filmová hvězda, co válí na skejtu, další výborný basák, co vládne veganskou super sílou…

Celkem slušně ujetý námět na filmovou teen jízdu, která odkazuje úplně na všechno, co si dokážete představit v životě unuděných velkoměstských flinků. Nekompromisní střih a grafická jedinečnost snímku dává nedostižné tempo, které je doslova smrtící. Gejzíry nápadů stříkají kolem dokola. Doporučuji mít po ruce ručník.

Co na to G.Zs?

Miluju/Miluju/Miluju. KulT s velkým K na záčátku a s velkým T na konci. Místy je Wrightova adaptace ještě šílenější a nápaditější než předloha – tím chci naznačit, že to co v komiksu prostě nešlo zrealizovat, Edí narval do filmu. Především ta muzika a zvukový efekty. A casting je taky coolcoolcool. Životní role M. Cery, a ano, viděl jsem Mládí v hajzlu i Juno. Miluju/Miluju/Miluju.

[youtube id=“7wd5KEaOtm4″ width=“620″ height=“360″]

Dont Stop je snímek mapující život českých punkáčů v roce 1983. Do komunistického Československa konečně dorazil punk naplno. Osmnáctiletý Miki se svým kamarádem Dejvidem objeví desku London Calling od kapely Clash, která jim změní život. Vezmou elektrické kytary, naježí vlasy a přestanou brát ohled na svoje okolí. No Future se stane jejich heslem. DonT Stop je příběh o tom, co se odehraje během jednoho roku vašeho života, kdy nepřemýšlíte o zítřku ani o důsledcích svých rozhodnutí. Jediné, co chcete, je prosadit svoje generačního právo na svůj vlastní životní styl.

Autentické interiéry se natáčely ve zchátralém domě kousek od Karlova mostu. Film se mimo jiné točil také na ochozu Strahovského stadionu, na parníku Vltava nebo na Žofíně. Kapela hrající na parníku je skupina The Barockers z Olomouce.

Co na to G.Zs? 

Výhrady k příběhu i k celé té herecké sebrance jsou, ale palec hore za tu neskutečnou odvahu něco podobného prosadit a v tak nepřející době českému alternativnímu filmu zrealizovat a zafinancovat. Snímkem si minimálně lehce připomenete nebo uvědomíte, jaké to bylo být v kapele před rokem 1989.

[youtube id=“fAHNryazTZI“ width=“620″ height=“360″]

Ani to nebolelo a je to za náma. Tak dejte echo, jestli na vás udělal větší dojem dojemný snímek o životě post punkové legendy nebo vás daleko víc zasáhlo něco z arsenálu Scotta Pilgrima. A co říkáte na pokus o pohled do života českého punkáče za dob socialismu?

G.Zs

Jsem přímý potomek Ježíše Krista z paralelního vesmíru, ve kterým je Ježíš záporák, který vymyslel punk už 200 let před Kristem, a ve kterým není Chuck Norris mužem, ale pastelkou, která obsáhne celé barevné spektrum. Ale nikdo ji nepoužívá. Kde členové kapely ABBA jsou ve skutečnosti tajný drogový kartel a kde Jirka Kára je ministr financí Spolkové republiky SS Division.
Back to top button