LPRecenze

Hanba – Silou kovadliny

Hanba je kapela, jak má bejt. Žádný „my stojíme nahoře, vaše místo je tady“. Zábrany mezi publikem a kapelou padají jako Berlínská zeď. Hanba využívá svoji energii k tomu, aby lidi rozdivočela, stejně jako je učí přemýšlet. S tím souvisí deklarované ideje, ať už jde o straight edge filozofii (ale pozor, nemám na mysli nějaký veganský fašismus), jasné protirasistické a antifašistické postoje, nebo důraz na čistotu člověka v tom duchovním směru, tedy odpoutání se od závislostí a tupého konzumování, či hipízácký mír a láska.

Když Banán začne přednášet o přístupu k muzice a ke světu vůbec, div že si hardcore kids pod pódiem nezačínají dělat poznámky. A nutno říct, že někdy to vypadá, jako by mělo celé to hanbářského hnutí opačný efekt – lidi si názory nalévají norimberským trychtýřem do hlavy a místo přemýšlení se zase papouškuje.

[youtube id=“wqW0e79Meho“ width=“620″ height=“360″]

Alespoň takový byl můj dojem z křestu debutové desky Silou kovadliny na Sedmičce, která byla beznadějně vyprodaná a obsazená dalšími desítkami lidí, jež se dovnitř už prostě nevešli. Přiznávám, že jsem trochu magor, a měřítka mám proto trochu posunutá, Ale mně se to nelíbilo. Všichni ti lidé, co tam byli na pódiu, jsou punkoví srdcaři, a ani na chvíli jsem nikdy nepochyboval o jejich upřímnosti nebo chcete-li uvěřitelnosti. Nicméně mám rád onen slogan Profane Existence „učiň punk znovu hrozbou,“ a tohle bylo masový a bezpečný až hanba.

Ale dává to smysl. Hanba se namísto (sebe) destruktivních orgií snaží něco vytvořit. A to se celkem daří. Setkává se s úspěchem nejen u hardcoreového a punkového publika, ale i u lidí, kteří jezdí na skapéčka a představu o punku získali z klipu Známka punku. Mají dobrý jméno, které funguje jako dvojsmysl i jako značka a módní doplněk. A především to jsou zkušení muzikanti, kteří vědí, co dělají.

Úplně se mi nezamlouvá zvuk – podle mě líp šlapal ten prasácký garážový zvuk první kazety, jelikož Novou příležitost i Stopy mám radši v demoverzích. Na druhou stranu dává vyniknout věcem, které by ve špinavém soundu zanikly, třeba parádní, jaksi tesknější, druhá kytara.

[youtube id=“77vmdgwPk2g“ width=“620″ height=“360″]

Asi největším hitem je skladba Mělký hrob, pokud se to v případě takhle agresivní desky dá vůbec říct. Ač tedy kromě pár vyloženě bouřlivých hardcore vypalovaček se deska nese spíš v poklidnějším duchu, než jsem čekal. A když není mlejnek na maso, očekávám další nápady, které tu nenacházím – spousta věcí zní jako jeden dlouhý song dohromady.

Banánův recitační vřískot sedí do rychlejších pecek, v těch pomalejších (s výjimkou Stop a závěrečné songy Po spadaném listí) to někdy ne-li otravuje, tak ubírá na pozornosti. Mám holt prostě radši, když kapely zpívají a s hlasem (tj. i s řevem) kreslí barevnější obrázky. Texty jsou naopak perfektní, ať už jde o hymny jako Vlna, nebo o slova rezonující často v hlavě při cestě po ulici nebo před usnutím jako hlas svědomí.

Když propíchnu tu bublinu z nafouknuté žvejkačky, zůstává dobrá, leč přeceňovaná nahrávka. Jako by tu nebyli Thalidomide nebo Palahniuk a vůbec jako by Hanba byla první kapela s názorem. Na druhou stranu, Hanba je zatraceně sympatická kapela, a je dobře, že v současnosti jsou uctíváni právě oni. Minimálně nějaká protiváha českýho white trash fanouška Ortelu je tu potřeba.

Johnny Násilník

Jsem král panku, nikdo není víc pank než já. Napsal jsem dvě knížky, jedna se jmenovala Pank a druhá jinak, protože Pank se jmenovala už ta první.

Související

Back to top button